Samarbeidsavtale Gjøvikregionen IPR

Samarbeidsavtale om Gjøvikregionen Interkommunalt politisk råd. 

Avtaleperiode: 2025 - 2029 

Lovhjemmel: Kommunelovens kapittel 18, §§ 18-1 – 18-4.  Navnet på rådet er Gjøvikregionen Interkommunalt politisk råd, hjemlet i kommunelovens § 18-1.  

Innhold

  1. Deltakerne i avtalen
  2. Interkommunalt politisk råds formål
  3. Myndighet og ansvar
  4. Representantskapet
  5. Leder og nestleder
  6. Sekretariat
  7. Møter
  8. Økonomiske forhold
  9. Regnskap og revisjon
  10. Årsmelding
  11. Lokalisering
  12. Uttreden
  13. Oppløsing
  14. Samarbeidsavtalens formelle virkning

1. Deltakerne i avtalen

Deltakerne er kommunene Gjøvik, Østre Toten, Vestre Toten, Nordre Land, Søndre Land og Innlandet fylkeskommune.  Interkommunalt politisk råd er ikke et eget rettssubjekt.  Gjøvik kommune er kontorkommune.

2. Interkommunalt politisk råds formål

Gjøvikregionen interkommunale politiske råd er et politisk samarbeid som skal bidra til å styrke regionen som en bærekraftig og konkurransedyktig region gjennom strategisk arbeid med samfunnsutvikling og fremme interkommunalt samarbeid.  

Gjøvikregionen interkommunale politiske råd skal bidra til en positiv utvikling av regionen og ivareta deltakernes interesser på tvers av kommune -og fylkesgrensene og forvaltningsnivåene.   

Gjøvikregionen interkommunale politiske råd skal fremme regionens interesser i fylkes- og rikssammenheng, og understøtte arbeidet med å fremme Innlandets nasjonale posisjon i saker der dette er aktuelt.  

3. Myndighet og ansvar

Rådet skal stimulere til og bygge opp om utvikling av regionen innenfor bestemte områder, herunder: 

  • Regional nærings- og samfunnsutvikling 
  • PR, kommunikasjon og myndighetskontakt 
  • Interkommunalt samarbeid om tjenester 

Førende for virksomheten er felles planer og strategier. 

Gjøvikregionen interkommunale politiske råd skal:  

  • Forvalte midler som tilligger interkommunalt politisk råd gjennom årlige handlingsprogram og budsjett. 
  • Arbeide med saker av felles interesse for kommunene og fylkeskommunen.  
  • Fremme regionens interesser overfor overordna myndigheter og andre premissleverandører, og avgi felles uttalelser i saker som er viktige for regionen. 
  • Etablere og utvikle arenaer der næringsliv, universitet/FoU og offentlige myndigheter samhandler. 
  • Ivareta regionale næringsutviklingsoppgaver og oppgaver med synlighet, omdømme og PR og kommunikasjon. 
  • Initiere samarbeid om interkommunale tjenester og virksomheter der to eller flere kommuner deltar. 

Kommunene ivaretar selv oppgaven som planmyndighet i henhold til plan- og bygningsloven. 

Interkommunalt politisk råd vedtar et delegeringsreglement, der fullmakter og ansvar for representantskapet, øvrige organer og regionsjef defineres. 

4. Representantskapet

Deltakerne utøver sin myndighet gjennom representantskapet. 

Representantskapet er det øverste organet for Gjøvikregionen interkommunale politiske råd, og anses som et folkevalgt organ etter kommuneloven §5-1 annet ledd bokstav i. 

Representantskapet består av fire folkevalgte representanter med personlige vararepresentanter fra hver av de deltakende kommunene og to representanter fra Innlandet fylkeskommune med personlige vararepresentanter. Representanter og vararepresentanter velges av kommunestyre og fylkesting.  

Representantskapets medlemmer og varamedlemmer velges for fire år, tilsvarende valgperioden. 

Hver folkevalgt representant har en stemme hver.   

Representantskapet treffer sine avgjørelser ved alminnelig flertall av avgitte stemmer, jf. kommuneloven § 11-9 andre ledd.  

Representantskapet kan selv opprette andre organer til styring av rådet, jf kommuneloven §18-3 fjerde ledd. Representantskapet velger selv en leder, en nestleder og øvrige medlemmer og varamedlemmer til slike organer. 

Kommunedirektørene i de deltakende kommunene og fylkeskommunedirektøren, eller den som gis fullmakt, har møte- og talerett i representantskapet. 

5. Leder og nestleder

Representantskapet velger leder og nestleder. Funksjonstid for leder og nestleder er to år. 

Leder av representantskapet fastsetter saksliste for representantskapet i samråd med regionsjefen. 

I saker hvor tidsfrister hindrer behandling i representantskapet, har representantskapets leder hastefullmakt for å fatte beslutninger, uttale seg eller avgi høringsuttalelse på vegne av regionen i samråd med regionsjefen. Slike beslutninger og uttalelser refereres i påfølgende representantskapsmøte. 

6. Sekretariat

Gjøvikregionen interkommunale politiske råd skal ha en administrasjon med daglig leder som har ansvaret for å ivareta daglig drift, nødvendig administrativ koordinering, forbereder saker til behandling, følger opp økonomi og regnskap, og følger opp saker der ikke vedtaket konkret legger ansvaret til andre. 

Administrasjonen for Gjøvikregionen interkommunale politisk råd er lagt til Gjøvikregionen utvikling.   

7. Møter

Representantskapet møtes som hovedregel seks ganger i året. Ved behov kan møter avholdes digitalt. Det utarbeides en årlig møteplan.  

Møteinnkalling og saksdokumenter sendes medlemmene senest en uke før møtet. 

8. Økonomiske forhold

Den enkelte deltaker deltar med like eierdeler, og har ubegrenset økonomisk ansvar for sin andel av rådets forpliktelser. Til sammen skal andelene utgjøre rådets samlede forpliktelser.  

Interkommunalt politisk råd har ikke anledning til å ta opp lån. 

Interkommunalt politisk råds virksomhet finansieres av kommunene i tråd med vedtatt finansieringsnøkkel, der driftsutgiftene fordeles på kommunene med 50 % lik andel og 50 % basert på folketall i kommunene pr.  1. juli, og ved tilskudd fra Innlandet fylkeskommune.  

Innlandet fylkeskommune sitt tilskudd av årlige regionale utviklingsmidler er basert på budsjettvedtak i fylkestinget hvert år og under forutsetning av at kommunene også bidrar med regionale utviklingsmidler.  

Forslag til budsjett oversendes kommunene innen 1. oktober hvert år.  

9. Regnskap og revisjon

Regnskapet for Gjøvikregionen interkommunale politiske råd føres av Gjøvik kommune.  

10. Årsmelding

Regionsjefen legger frem en årsmelding for virksomheten innen 15. april hvert år.  

Årsmeldingen oversendes Innlandet fylkeskommune og deltakende kommuner. 

11. Lokalisering

Interkommunalt politisk råd er samlokalisert med Gjøvikregionen utvikling i Gjøvik kommune. 

12. Uttreden

Dersom en deltaker ønsker å melde seg ut av samarbeidet, må kommunestyret/fylkestinget i kommunen/fylkeskommunen selv gjøre vedtak om dette og gjøre det kjent for representantskapet.  

Uttreden meldes skriftlig til representantskapet med en frist på minst tolv måneder før uttreden. Slik uttreden kan tidligst iverksettes fra førstkommende årsskifte etter at skriftlig utmelding er sendt representantskapet.  

Ved uttreden frasier deltakerne seg sine eierandeler. 

13. Oppløsing

Dersom 2/3 av deltakerne er enige kan Gjøvikregionen interkommunale politiske råd oppløses. Det enkelte kommunestyre/fylkesting gjør selv vedtak om dette som før samlet vedtak fattes i representantskapet.   

Det økonomiske oppgjøret ved oppløsning skjer på bakgrunn av fordelingsnøkkel fastsatt ved siste års kontingentfastsettelse.  

Ved en eventuell oppløsning skal arkivet oppbevares av Gjøvik kommune.

​14. Samarbeidsavtalens formelle virkning

Samarbeidsavtalen er hjemlet i Kommunelovens kapittel 18, §§ 18-1 til og med 18-4, om Interkommunale politiske råd. 

Denne Samarbeidsavtalen erstatter Reglement for Interkommunalt politisk råd i Gjøvikregionen (R-sak 10/18).    

De enkelte kommunestyrene og fylkestinget skal selv vedta samarbeidsavtalen. Endringer i avtalen som gjelder det obligatoriske innholdet i samarbeidsavtalen etter kommuneloven § 20-4 tredje og fjerde ledd, må vedtas av kommunestyrene selv.  Andre endringer i samarbeidsavtalen kan vedtas av representantskapet forutsatt at endringen vedtas enstemmig og alle deltakerne i samarbeidet avgir stemme. 

 

Kommunelovens Kapittel 18. Interkommunalt politisk råd.